Serwisowanie motocykla

Awatar użytkownika
Randzia

Serwisowanie motocykla

Postautor: Randzia » poniedziałek 13 lut 2012, 13:58

Co jest lepsze łańcuch, wał Kardana czy pasek?
* Najczęściej stosowany jest system łańcuchowy bo jest najprostszy i najtańszy, ale wymaga częstej konserwacji i naciągania. Wał Kardana jest systemem bezobsługowym, ale ciężkim i zabierającym dużo mocy i dlatego stosowany jest w dużych motocyklach turystycznych. Pasek zębaty nie wymaga smarowania, pracuje cicho - stosowany jest w motocyklach typu choper.

Jaki olej należy stosować do silnika?
* Taki jak zaleca producent. Najczęściej jest to olej klasy 10W40, ale tylko motocyklowy.

Czy można mieszać oleje silnikowe? Na przykład mineralny z syntetycznym?
* Można, ale nie zaleca się - tylko wtedy, gdy trzeba dodać trochę oleju, a nie mamy oryginalnego.

Co ile kilometrów należy wymieniać filtr powietrza?
* Filtr powietrza wymieniamy (popierowy) lub myjemy (gąbkowy) co 6-12 tys. km w motocyklach szosowych lub co 500-1000 km w motocyklach terenowych. Filtr gąbkowy myjemy w specjalnym płynie, suszymy i nasączamy olejem do filtrów powietrza.

Jak często należy regulować zawory?
* W motocyklach starszej generacji zawory należy regulować co 6 tys. km, a w motocyklach młodszych co 12 tys. km.

Co to jest regulacja płytkowa?
* Regulacja płytkowa to ustalenie luzu zaworowego przy pomocy płytek o różnej grubości. Przy regulacji trzeba zdemontować wałki rozrządu.

Co to znaczy - hydrauliczna regulacja zaworów?
* Hydrauliczna regulacja zaworów polega na samoczynnym ustalaniu luzów zaworów w czasie pracy silnika bez konieczności ingerencji mechanika. Stosuje się ją w silnikach motocyklowych niskoobrotowych o dużej pojemności, np. Kawasaki VN-1500.

Ile wytrzymuje łańcuch rozrządu?
* Łańcuch rozrządu w silniku motocyklowym wytrzymuje przebieg od 50-100 tys. km.

Czym grozi zlekceważenie wymiany łańcucha rozrządu?
* Niedokonanie wymiany łańcucha rozrządu w odpowiednim czasie powoduje:
nierównomierną pracę silnika
większe zużycie paliwa
mniejszą moc.
Jest to spowodowane wyciągnięciem się łańcucha i zmianą faz rozrządu. Gdy dopuścimy do zerwania się łańcucha rozrządu, wtedy nastąpi całkowite uszkodzenie głowicy.

Czy łańcuch rozrządu należy regulować?
* Nie. Łańcuchy we wszystkich silnikach są napinane przy pomocy automatycznego napinacza.

Czy silnik ma prawo zużywać olej?
* Tak. Każdy silnik zużywa olej w granicy 100-1000 ml na 1000 km
Zużycie oleju zależy od:
stanu silnika
stylu jazdy (ostra, spokojna).

Co ile kilometrów wymieniamy olej w silniku?
* Olej w silnikach wymieniamy tak jak zaleca producent, tj. co 6 lub 12 tys. km.

Autor: Tadeusz Suchomski

Awatar użytkownika
Riggs

Re: Serwisowanie motocykla

Postautor: Riggs » sobota 26 sty 2013, 13:03

Co do zużywania oleju przez silnik to dodam że nie każdy bierze. Jak się okazuje niektóre ścigi gdzie silniki są wysilone i wysokoobrotowe katowane na maxa potrafią nie zużywać oleju. Moja CBR F4I SPORT nie zużywa oleju wogóle mimo częstego dzidowania do odcinki od początku sezonu gdy zalałem świeży olej do końca nie zużyła nawet gramika. To samo HONDA CBR 929 RR FB i 954 RR FB nie biorą oleju. Niestety dzisiejsze ścigi biorą już wszystkie. Ciekawe jak sprawa wygląda w innych sprzętach :)

Olej warto wymienić tuż po zakończeniu bądź tuż przed rozpoczęciem kolejnego sezonu. Osobiście jestem zdania że lepiej tuż przed rozpoczęciem kolejnego sezonu gdyż sezon rozpoczynamy na świeżym oleju. Do dziś nie wiadomo jaki wpływ ma mróz i leżakowanie w misce przez mroźną zimę na olej motocyklowy który nie jest olejem wielosezonowym jak w autach .

Co do hydraulicznej regulacji w motocyklach sportowych wysokoobrotowych jej nie ma gdyż nie zdaje tam egzaminu. Więc w ścigach dokonuje się czasowej regulacji luzu zaworowego. I tak YAMAHA i KAWASAKI wymaga sprawdzenia i ewentualnej regulacji zaworów co 11 tyś km a HONDA i SUZUKI co 22 tyś km. Warto dodać że HONDA ma bardzo precyzyjne i ciasno spasowane silniki gdyż dopuszczalna tolerancja luzu zaworowego wynosi zaledwie 0,03 mm natomiast w porównaniu do HONDY silniki SUZUKI można nazwać wręcz klekotami gdyż tu dopuszczalny luz wynosi aż 0,1 mm.Odzwierciedla się to w kulturze pracy (silniki w hondzie pracują dużo bardziej jedwabiście i ładnie)
Nigdy nie lekceważymy regulacji zaworowej gdyż zaniedbanie może doprowadzić do zacieśnienia i podwieszenia zaworów co skutkuje drogą naprawą.

Awatar użytkownika
Tango
Posty: 1727
Rejestracja: sobota 11 lut 2012, 21:30
Lokalizacja: Rydułtowy

Re: Serwisowanie motocykla

Postautor: Tango » niedziela 27 sty 2013, 13:54

dodam tylko tyle że kawasaki vulkan obojętnie który olej łuka już po zjeździe z taśmy produkcyjnej i to nie mało na 1000 km około 1-1,5L
"odkręcając manetkę Pamiętaj abyś dojechał do Celu"

honda shadow vt 1100


Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość